Viking Classics -  2008 Dodge Challenger SRT8 HEMI


The 2008 Dodge Challenger! As shown in the new photos, the new Challenger was designed highly with the 1970 - 1974 Dodge Challengers in mind. The accent line, the hood, stripe, the headlights, and pretty much the overall shape are all similar to the 1970 - 1974 Dodge Challenger. Dodge definitely did it’s research on the 2008 Dodge Challenger. The first rumors were saying that the new Dodge Challenger was going to be available in 2009, but the first new Dodge Challenger was available for the model year of 2008. Only SRT8 models were build in 2008 with the 6.1 liter HEMI engine (425HP / 420 lb-ft of torque) and automatic (autostick) transmission. Three colors were sold in 2008: orange, silver, and black. Each 2008 SRT8 had a numbered dash plaque.

7008.jpg



Na een flinke zoektocht om een zo goed als nieuwe "zwarte"  2008 Dodge Challenger SRT8 in Amerika te vinden kwam ik uiteindelijk terecht bij een Audi dealer in New York waar een zwarte Challenger SRT8 met alle opties (power sunroof, mygig radio/cd.nav, GoofYear tires) te koop stond.

2B3LJ74W78H289808_1.jpg



Deze Challenger was ingeruild door de eerste eigenaar die de wagen in 2007 op besteling via Dodge besteld had (half 2008 pas geleverd) en nog maar 1620 orginele miles gelopen had. Alle papieren, kaartjes enz van de dag dat dat auto nieuw uit de showroom kwam was lag nog in de auto en de orginele window sticker lag in het dashbord kastje. Het productie nummer van deze Challenger is 0222/6400 en staat vermeld op het typeplaatje dat rechts op het dashbord zit.

 

windowsticker2.jpg



windowsticker1.jpg





Na wat onderhandelen is de auto gekocht en in een container op transport naar Nederland gegaan. Enkele weken later kwam het schip aan in Rotterdam en stond de Challenger voor het eerst op Nederlandse grond.

chall1.jpg





Na het wachten van de douane afhandeling en het betalen van de inklaring en belastingen kon ik bij de wagen gaan kijken en was best spannend maar de wagen was echt FANTASTIES!! Zoals de verkoper omschreef in absoluute nieuwstaat alsof die net de showroom uitgereden was. Wel kon de auto een wasbeurtje gebruiken door het stof en vuil wat er tijdens transport in de container opgekomen was. Daar issie dan:

chal17.jpg





Nu was het afwachten totdat de duitse fahrzeugbrief via de post binnenkwam maar in de tussentijd kon mooi begonnen worden met de kleine tijdelijke aanpassingen aan de verlichting ivm de europese regelgeving. Toen de duitse brief binnen was kon er een afspraak bij de RDW in Schiedam gemaakt worden voor de kenteken keuring. 

1k.jpg




De keurmeester gaf z'n complimenten en zag ook dat de auto nieuw was en  binnen een kwartiertje kon de auto weer naar buiten.

rdw.jpg




Papieren in orde gemaakt en een 1 dags kenteken gekregen zodat de Challenger mee naar Wieringen kon. Dit was de eerste rit wat ik met de wagen maakte en wat was dat genieten! Wat een feest op wielen met de 6.1 Hemi onder de motorkap. Hier de eerste foto langs de Waddenzee op Wieringen met het 1 dags kenteken van de RDW.

wr2.jpg




Binnen 5 werkdagen zou het Nederlands kenteken bewijs in de brievenbus leggen dus rijden was helaas nog niet meteen mogelijk. In de periode van aankoop tot de Challenger thuis was had ik alvast een K&N dropin luchtfilter, oil catchcan en een andere motorkap embleem van Mopar in de US besteld wat ik dus mooi alvast op de auto kon monteren.

mods.jpg



catchcan.jpg KN.jpg

embleem.jpg




Kenteken papieren waren binnen, kentekenplaatjes laten maken, verzekering regelen en met de zomer van 2012 in aantocht kon het genieten en de kilometers maken de modern muscle car beginnen. 

challengerr.jpg





De orginele uitlaat was erg stil en de 6.1 HEMI V8 mocht van mij wel wat meer sound geven dus op het internet gaan zoeken naar de uitlaat mogelijkheden voor de Challenger en uiteindelijk gekozen voor het roestvrijstalen Magnaflow competition series cat back performance systeem. Dit moest uiteraard ook weer vanuit de US komen dus duurde weer een week of 6 voor ik het systeem thuis had. Eenmaal thuis het systeem meteen onder de auto gebouwd.

magnaflow.jpg



magnafloww.jpg

 



 

****** KLIK HIER VOOR EEN FILMPJE MET GELUID *******

 


 
Mooi bootje in de haven (Willemsoord) van Den Helder

shipk.jpg



Setje Mopar aluminium deur lijstjes besteld vanuit de US en op de dorpelranden gezet

doorsill.jpg



Nieuw setje vloermatten met geborduurde Challenger SRT8 logos vanuit de US laten komen.

mats.jpg



Aantal fotos met de telefoon langs de Waddenzee hier op Wieringen

challyvc4.jpg



challyvc3.jpg



challyvc2.jpg



challyvc5.jpg



challyvc.jpg



challyvc1.jpg




LED achteruit en kenteken verlichting

backup1.jpg



Mygig radio/cd/navigatie software upgrade van amerikaans naar europees zodat de juiste radio frequenties hier ontvangen kunnen worden, de teksten op het scherm nederlands zijn, de navigatie in europa werkt en de uconnect handsfree bellen optie reageert op nederlandse taal enz.

mygig.jpg



Paar fotos voor de Molen in dorp

holland2.jpg

holland3.jpg



Home made aluminium Tower Strut Brace

strut.jpg strut1.jpg
strut2.jpg strutbrace_028.jpg
strutbrace_026.jpg strutbrace_027.jpg

trutfinish.jpg



Nieuw logotje voor op de tankklep.
Orgineel de tekst fuel, nieuwe met de Mopar M

fueldoorlogo.jpg



Nieuwe Diablosport intune Tuner en 180 degree thermostat

intune.jpg



Tankie vullen met vloeibaar goud!!!

fuel.jpg



De 2008 Challenger samen met Chiel zijn supercharged 2010 Camaro SS

2k.jpg

3k.jpg

4k.jpg

5k.jpg



Meguiars poetsbeurtje voor de winter!

poets.jpg



Schoon en wachten tot het voorjaar van 2013.

winter.jpg



  • Kort sprintje met de Challenger voor de fun!
    KLIK HIER VOOR DE VIDEO



Mopar Cold Air Intake besteld vanuit California

moparcai.jpg

mopacai1.jpg